مقولات عشر

بر خلاف طب جدید، قدما و طبیبان گذشته برای درك بهتر ازمحیط اطراف خود و تقسیم بندی مفاهیم از علومی همچون طبیعیات كمك میگرفتند

دسته بندی پزشکی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 8
حجم فایل 127 کیلو بایت
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مقولات عشر

 

بر خلاف طب جدید، قدما و طبیبان گذشته برای درك بهتر ازمحیط اطراف خود و تقسیم بندی مفاهیم از علومی همچون طبیعیات كمك میگرفتند.
بر این اساس نیازمند به دانستن فلسفه و آمیختن آن با طب بودند كه اتفاقاً بدین وسیله خیلی بهتر و می‌توانستند به اهداف خود برسند.
بر این اساس به بررسی پاره‌ای از این مفاهیم می‌پردازیم.
هر مفهومی كه به ذهن آدمی برسد، وجود یا عدم وجود آن 3 حالت می‌تواند داشته باشد:
1 – وجودش ضروری و عدم وجود آن محال و ممتنع است مثل خالق جهان كه آن را واجب الوجود گویند.
2 – وجودش محال و ممتنع و عدم آن واجب است مانند شریك برای خداوند كه این را ممتنع الوجود گویند.
3 – وجودش و عدمش ضرورتی ندارد و می‌تواند باشد یا نباشد مثل تمام اشیای اطراف ما كه اینها را ممكن الوجود گویند.
ممكن الوجود‌ها از 10 مقوله خارج نیستند كه این 10 مقوله را مقولات عشر گویند.
1 – مقولة اول جوهر است و جوهر چیزی است كه به خودی خود وجود دارد و وجودش وابسته به وجود چیز دیگری نیست.
جوهر خود بر 5 قسم است كه به آن‌ها جواهر پنج‌گانه گویند و عبارتند از:
الف – جواهر مادی: شامل: 1 – جسم 2 – هیولی 3 – صورت
ب – جواهر مجرّد (مفارق) شامل : 1 – نفس 2 – عقل
الف – جواهر مادی:
1 – جسم، جوهری است كه بتوان برای آن ابعاد 3 گانة طول و عرض ارتفاع را در نظر گرفت.
2 – هیولی یا مادة المواد یا ماده همان اجزای غیر قابل تجزیة هر جسم هستند. در واقع جوهری است كه جسم به آن بالقوه می‌تواند موجود شود و تحقق یابد در واقع هیولی، جوهری است كه استعداد تبدیل شدن به جسم را دارد. اگر جسم را صندلی فرض كنیم، مادة المواد آن چوب است.
3 – صورت، جوهری است كه جسم بوسیلة آن به فعلیت می‌رسد. در واقع مادة المواد یا هیولی وقتی ابعاد می‌پذیرد و طول و عرض و ارتفاع پیدا می‌كند، صورت جسمیه پیدا می‌كند.
هیولی و صورت جسمیه لازم و ملزوم هستند و نمی‌توان ماده‌ای داشت بدون صورت جسمیه و نمی‌توان صورت جسمی تصور كرد بدون اینكه ماده داشته باشد.
صندلی صورت جسمیه‌ای است كه از ماده چوب تشكیل شده است. صورت جسمیه را باید از صورت نوعیه و شكل افتراق دهیم.
انسان، درخت و كبوتر از نظر صورت جسمیه همگی یكسان هستند یعنی همگی دارای طول و عرض و ارتفاع هستند اما از نظر صورت نوعیه با هم متفاوت هستند، انسان دارای صورت نوع انسان و درخت دارای صورت نوع درخت است. به عبارتی می‌توان گفت نوع چینش اجزای هر جسمی صورت نوعیه آن را ایجاد می‌كند. گاهی چینش اجزا، صورت انسان و گاهی صورت درخت را ایجاد می‌كند.
همه انسان‌ها دارای صورت نوعیة نوع انسان هستند اما شكل انسان‌ها متفاوت است.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

جعبه دانلود



شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *