رموز موفقیت در درس و تحصیل

دانش آموز با برخوردارى از روحیه تواضع و كنار گذاشتنِ غرور آنچه را نمى داند باید بپرسد و مشكلات درسى خود را با معلّم در میان بگذارد

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 12
حجم فایل 13 کیلو بایت
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

رموز موفقیت در درس و تحصیل

 

محورهاى پژوهش:
1 ـ معناى موفقیت چیست؟
2 ـ عوامل توفیق كدام است؟
3 ـ نقش دوستان, معلّمان و خانواده در موفقیت دانش آموز چیست؟
4 ـ چگونه مى توان از استعدادها بهترین بهره را گرفت؟
5 ـ ویژگى هاى انسان هاى موفق چیست؟
6 ـ قواى جسمى و توان مندى هاى بدنى و فكرى چه تأثیرى در رشد علمى دارد؟
7 ـ تأثیر حافظه و نبوغ فكرى در موفقیت دانش آموز چیست؟
8 ـ وضعیّت روانى دانش آموز, چه سهمى در توفیق او دارد؟
9 ـ عوامل عقب ماندگى درسى كدام است؟
10 ـ چه كنیم كه شكست, ما را به یأس نكشاند؟
11 ـ نقش امید در موفقیت درسى.
12 ـ تأثیر اخلاص و بعد معنوى در موفقیت تحصیلى.
13 ـ نقش تغذیه سالم در موفقیت درسى و تحصیلى.
14 ـ میزان تأثیر ورزش و تفریحات سالم در موفقیت درسى.
15 ـ نمونه هایى از انسان هاى موفق در كسب علم.
16 ـ نمونه هایى از شكست خوردگان در مسیر دانش آموزى.
در هر كارى براى رسیدن به (هدف) و كسب موفقیت, رمز و راز و شیوه ها و قواعدى است كه رعایت آنها, راه را میان بُر مى سازد. درس خواندن و (موفقیّت تحصیلى) نیز از این قاعده مستثنا نیست. پس سزاوار و بجاست كه جوانان این رموز و روش ها را بشناسند و به كار بندند تا از تلاش علمى و آموزشى خود, بیشترین بهره و سریع ترین ثمره را به دست آورند. برخى از این رموز عبارت اند از:
1 ـ سؤال
دانش آموز, با برخوردارى از روحیه تواضع و كنار گذاشتنِ غرور, آنچه را نمى داند باید بپرسد و مشكلات درسى خود را با معلّم در میان بگذارد. اگر كسى غرور و تكبر داشته باشد, راه فهم و علم را به روى خود مى بندد و (پرسیدن) ـ كه اعتراف ضمنى به ندانستن است ـ براى او دشوار مى شود.
پرسش, (كلید گنجینه دانش) است. این حكمت, در كلمات پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله)آمده است: (العلمُ خزائن و مفتاحُها السؤال. )1
گاهى هم شرم و خجالت مانع پرسیدن مى شود. امام باقر$ فرمود: (بپرس و از پرسیدن روى بر نگردان و خجالت نكش, چرا كه این دانش را هر كس تكبّر یا خجالت داشته باشد, نمى آموزد. )2
2 ـ فراغت خاطر
ذهن آشفته و خاطرِ پریشان, مانع تحصیل است. پراكنده كارى و جدّى نگرفتن درس, سبب سستى چرخه آموزش مى شود. آن كه هر روز موضوعى و هر فصل رشته اى بر مى گزیند و امروز و فردا مى كند و در كنار درس به كارهاى جنبى و متفرّقه مى پردازد و فرصت تحصیلى را به كارهاى غیر درسى صرف مى كند. عقب خواهد ماند.
پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله)از جمله وصیت هاى حضرت خضر به موساى حكیم را چنین نقل مى كند: (یا موسى! تَفَرّغْ للِعلمِ انْ كنتَ تُریدُه, فانّما العلمُ لمَنْ یَفْرَغُ له;3 اى موسى! اگر علم مى خواهى, خود را براى آن خالص و فارغ بساز, چرا كه دانش از آنِ كسى است كه خود را براى آن فارغ و یكدل كند.) در توصیه هاى امام سجاد$ راجع به حقوق معلّم آمده است كه عقل و ذهن و دل و فهم خود را براى معلّمت خالى و فارغ بساز تا بهتر بتوانى از دانش او بهره بگیرى.4
3 ـ توجّه و گوش دادن
تمركز فكر و جمع بودن حواس در هنگام تحصیل و فراگیرى دانش, عامل مهمّى براى یادگیرى است. در متون دینى از موضوعى به نام (حُسن الإستماع) یاد شده است; یعنى خوب گوش كردن. كسى كه هنگام مطالعه و درس خواندن یا شنیدن درس استاد, حواسش جمع نباشد و خوب گوش ندهد, یادگیرى او هم دچار اختلال و آسیب خواهد شد. از سخنان امام على$ در این زمینه چنین مى خوانیم: (وقتى نزد دانشمندى نشسته اى, بیش از آن كه حرف بزنى, بر شنیدن حریص و مشتاق باش و همان طور كه خوب حرف زدن را یاد مى گیرى, خوب گوش دادن را هم بیاموز.5
علامه طباطبائى در باره شهید مطهرى مى فرمود: (مرحوم مطهرى یك هوش فوق العاده اى داشت و حرف از او ضایع نمى شد. حرفى كه مى گفتیم, مى گرفت و به مغزش مى رسید… هر چه مى گفتیم هدر نمى رفت ; مطمئن بودم كه هدر نمى رود. )6
4 ـ یادداشت
اگر علم را ثبت و ضبط و یادداشت نكنیم, فراموش مى شود. به حافظه هم چندان نمى توان تكیه كرد. بسیارى افراد توفیق علمى خود را مدیون یادداشت هاى خویشند. حضرت رسول(صلى الله علیه و آله)فرمود: علم را به قید و بند بكشید (قیّدوا العلم). پرسیدند: به بند كشیدن علم چگونه است؟ فرمود: (كتابَتُهُ; با نوشتن آن. )7
امام حسن مجتبى$ فرزندان و برادر زادگان خود را گرد آورد و به آنان فرمود: شما كوچك هاى قومى هستید و امید است كه بزرگ هاى قوم دیگر شوید, پس دانش بیاموزید. هر كس از شما نتوانست علم را حفظ كند و به خاطر بسپارد, آن را بنویسد و در خانه اش بگذارد.8 امام صادق$ نیز فرمود: (اكتبوا, فًإنّكم لا تحفظون حتّى تكتبوا;9 بنویسید, شما آموخته هاى خود را حفظ نمى كنید تا آن كه بنویسید. )
ییادداشت بردارى از درس ها, آموخته ها و شنیده ها, یكى از رموز موفقیّت در تحصیل است. بسیارى نیازمند دفترها و جزوه هاى هم كلاسى هاى خویشند, چرا كه خود ننوشته اند و از (یادداشت) بهره نگرفته اند.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

جعبه دانلود



شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *