دانلود گزارش کاراموزی بررسی مصالح (کاشی)

گزارش کاراموزی بررسی مصالح(کاشی)در 105 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 105
حجم فایل 287 کیلو بایت
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

گزارش کاراموزی بررسی مصالح(کاشی)در 105 صفحه ورد قابل ویرایش

كاشی :

كلمه كاشی از واژه لاتین tegula مشتق شده از فعل tegere می‌باشد كه معنی پوشاندن یا پوشش‌دادن است لازم به ذكر است كه این واژه در زبان رومی‌ها به كاشی‌های بام اطلاق می‌شده كاشی را بعنوان قطعاتی مسطح سطحی از سفالینه پخته شده در نظر می‌گیریم كه در كف‌ها و دیوارهای ساختمانها استفاده می‌شود و اغلب بخاطر ایجاد مانعی جهت نفوذ آب به بدنه كاشی و نیز جهت خلق رنگ و نقش متنوع آنها را لعاب می‌دادند معمولاً به لحاظ جنبه‌های عملی و زیباكاری از كاشی استفاده می‌گردد. یك سطح مفروش به كاشی و سطحی كاملاً‌ بهداشتی نفوذناپذیری در برابر آب و مناسب نظافت خواهد بود. و با وجود اینكه در مقابل آتش مقاوم است لیكن بخوبی گرما را در محیط پخش می‌نماید. معمولاً تزئین كاشی‌ها به روشهای مختلفی انجام می‌گیرد. گاهی اوقات تصویری واحد گاهی منظره‌ای كامل و زمانی نیز نقوش مرموز كه البته ریشه در مسائل آموزشی دارد با باورهای نمادین ملل طرح این كاشی‌ها را تشكیل می‌دهند. گاهی اوقات فقط در مورد زیبائی سطحی كاشی بحث می‌شود كه البته این نكته مهم نیز حكایت از اهمیت طرح‌ها بافت‌ها، لعاب‌های رنگی دارد كه همیشه چشمها را خیره ساخته است. شكلهای كاشی بسیار متنوع است و اما وجه تشابه تمامی آنها در این است كه فقط مناسب پوشش سطوح هستند( كه معمولاً صاف و یكدست و گاهی اوقات نیز كوژ دارند) و به همین علت می‌توان به راحتی آنها را بدون ایجاد خسارت به ساختمان و از سطوح جدا ساخت. این خصوصیات سبب تمایز كاشی از دیگر پوششهای سرامیكی مانند آجرهای لعابدار، سفالینه‌های بدون لعاب، یا بلوك‌های كوچك لعابدار شده‌است. انواع مذكور معمولاً پس از نصب جزء لازم ساختمان به شمار می‌آیند و به آسانی نمی‌توان آنها را انتقال داد اساساً كاشی را جسمی دوبعدی یا دوكاره محسوب می‌كنند چرا كه تمایز بین اثر ظاهری كاشی و كاربرد آن امری تقریباً محال است.

یكی از دلائل استفاده از كاشی مسئله محكم‌بودن، مقاوم‌بودن این ماده در مقابل حوادث طبیعی مانند باد، باران، آفتاب. عناصر شیمیای و كنش‌ها و واكنش‌های فیزیكی در ساختمان می‌باشد. كاشی كه پوششی از لعاب روی آن می‌نشیند بعد از انجام مراحل پخت به دلیل شیشه‌ای بسیار مقاوم سخت و در مقابل جذب آب نفوذ‌ناپذیر می‌باشد. علاوه بر استحكام مناسب این ماده عوامل دیگری نیز در بكارگیری كاشی مؤثر بوده‌اند از جمله:1- دسترسی آسان به مواد اولیه 2- همآهنگی و هم‌سنخ‌بودن كاشی با آجر
3-‌شرایط جغرافیایی اعم از آب و هوا ومنابع طبیعی و درست 4- تنوع رنگ و انعطاف‌پذیری كاشی.

– تنوع رنگها و انعطاف‌پذیری كاشی- همانطور كه ذكر شد آجر و كاشی از قابلیت انعطاف‌پذیری عجیبی برخوردارند به نحوی كه می‌توان كاشی را به ریزترین قطعات ممكن( معرق) و بزرگترین قطعات درآورد. همچنین می‌توان این قطعات را در منحنی‌ها، طاق‌ها و قوس‌ها مانند تزئینات مقرنس نیز مورد استفاده قرار داد. «عنصر زیباشناختی مهمی كه ایران برای معماری مساجد به ارمغان آورد رنگ‌آمیزی بیرون و درون است.» این رنگ‌آمیزی كه با كاشی‌های الوان صورت می‌گیرد علاوه بر زیبایی و جذابیت برای تأثیرگذاری بر بخش‌هایی از معماری مانند محراب، رواق و كتیبه‌ها مؤثر بوده است چنان كه « درك هیل» در كتاب معماری و تزئینات اسلامی می‌گوید:« تكنیك استفاده از رنگ برای مشخص‌كردن عناصر ساختمانی یا تریینی به منظور تأكید بر برخی قسمتهای ساختمان یا تزیین به صورت یك ویژگی همیشگی معماری اسلامی باقی‌مانده‌است. استفاده از كاشی‌های الوان فضای معماری اسلامی را دگرگون كرده و هیچ‌گاه در صدد آن نبوده كه ماهیت معماری را تحت تأثیر خودش قرار دهد. بلكه بزرگترین قدرت كاشی تزیین الوان، تغییر مشكل یك تركیب كاملاً ساختمانی به تركیبی درخشان بود كه در آن توده‌های معماری، طرحهای تزیینی و رنگ با یكدیگر درآمیخت در عین اینكه هر یك اصول و ویژگی خاص خود را دارند. ملاحظه می‌شود كه استفاده از كاشی‌های الوان برای ارتقا معنوی و زیبایی فضای معماری به كار گرفته‌شده نه برای پوشاندن نقائص و كاستی‌های فضای معماری« اصولاً كاشی‌كاری برای تأكیدگذاری و تجلی بخشی بر اعضای ساختمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت نه به نیت پوشاندن زیر كار یا پنهان‌كردن خرده نقایص بنایی.» بنابراین به هیچ عنوان تزئینات معماری در ستیز با فضای معماری بر نیامده‌اند بلكه كاشی‌ها در كمال آرامش به بدنه معماری اسلامی تكیه‌‌زده‌اند و فضای بهشت‌آسا برای آرامش روح و روان ساخته‌اند.

و كوچك این عمل با دست انجام

می‌شود.

قالب‌گیری و شكل‌دادن:  بسته به نوع محصول قالب‌گیری به چندین روش صورت می‌گیرد روش قدیمی خشت‌زنی بادست كه در مورد آجر معمولی بكار می‌رفته‌است. هنوز در مورد قالب‌گیری و ساخت بعضی از ظروف سفالی و یا سرامیكی و ساخت آجرهای صنعتی اعمال می‌شود. روش دیگر روش چرخ كوره‌ای است كه برای تهیه بعضی از ظروف سفالی هنوز در ایران متداول است. برای تهیه وسایل چینی بهداشتی معمولاً از قالب گچی استفاده می‌شو ولی برای تهیه كاشی و سرامیك( كاشی كف) امروزه متداول‌ترین روش استفاده از دستگاه‌های پرس است. در این روش ابتدا مواد اولیه را به نسبت معین مخلوط كرده و آنها را در آسیابهای مخصوص با آب مخلوط كرد و دوغاب تهیه می‌كنند. دوغاب تهیه‌شده توسط دستگاه‌ پاشنده به صورت فواره در داخل سیلو پاشیده می‌شود و پس از حرارت‌دیدن به صورت پودر خشك با حدود 6 تا 8 درصد رطوبت درمی‌آید. در دستگاه پرس با قالب و  فشار استاندارد از پودر نرم قالبهای(خشت) كاشی و سرامیك تهیه می‌شود كه به آنها بیسكویت خام می‌گویند.

خشك‌كردن، پختن، و لعاب‌دادن كاشی و سرامیك: پس از قالب‌گیری و خشك‌كردن عمل پختن كاشی در دمای بالای 1100 درجه سانتی‌گراد به صورت زیر صورت می‌گیرد:

ابتدا بیسكویت‌های خام را كه در روی واگنهایی چیده شده‌اند وارد كورة تونلی كرده و از طرف دیگر كوره خارج می‌كنند. و سپس آنها را برای لعاب‌زنی به خط لعاب هدایت می‌نمایند. پس از پاشیدن لعاب روی آنها از دستگاه‌های چاپ نقش برای چاپ نقش و ساختن كاشی گلدار یا نقشدار استفاده می‌شود وآنگاه در آخرین مرحله پخت، برای پختن نهایی، مجدداً وارد كوره می‌كنند. كاشی پخته‌شده پس ازخارج‌شدن از كوره درجه‌بندی و دركارتنهای مخصوص برای عرضه به بازار بسته‌بندی می‌شود.

قدیمی با انواع جدید آن منجر گردید.

افزایش استفاده از كاغذدیواری در قرنهای 18و 19 نكته‌ای درخود توجه است. مقایسه احیاءكنندگان ابنیه باستانی نیز آثاری تأسف‌بار از خود بجای گذاشته‌اند. در قرن 19 بسیاری از كلیساهای كوچك وبزرگ قرون وسطی درواقع طعمه سبكهای نوین معماری نظیر« ویولت ل دوكViollet- Le- Duc درفرانسه یا سرجورج گیلبرت اسكات Sir Gorge Gillbert Scott در بریتانیا متأسفانه طی بازسازی قرن نوزدهم اكثر كاشیهای قرون وسطی از بین رفتند. د رخلال قرن 20 دلیل عمده تهاجم و نابودی احیاء و بازسازی سریع شهرها بود و هلند كه بواسطه ساختمانهای كاشی‌شده‌اش بسیار معروف بود هم‌اكنون به ندرت دارای كاشی‌های مربوط به قرن 17 یا حتی 18 می‌باشد.

در كشورهایی كه شیوه صنعتی‌شدن ساختمان‌سازی و بازسازی شهری به كندی پیش رفته‌است نمونه‌های بسیاری از كاشی‌های اولیه باقیمانده‌اند. قسمتهایی از ایتالیا و جنوب اسپانیا، پرتغال میراثی از كاشی‌های اصیل خود را حفظ كرده‌اند ( بخصوص در عبادتگاه‌ها، كاخها، یا خانه‌های اشرافی) اغلب كاشی‌های قرن 19 در اوایل قرن 20 را می‌توان در شمال اروپا و امریكا یافت. این مسئله و این رشد سطح آگاهی نسبت به میراث گرانبهای كاشی‌های اروپایی و امریكا بیشتر به خاطر علایق و گردآورندگان كاشی و نیز گروههای حفظ تاریخ طبیعی بوده‌است.

پدیده جمع‌آوری كاشی به قرن 19 بازمی‌گردد كه هم تأثیری منفی و هم مثبت داشته‌است. جداكردن كاشی از محل نصب در واقع فاصله‌ای بین محیط اصلی و كاربرد آنها قائل است. از طرفی دیگر بسیاری از كاشی‌ها با این روش از خط نابودی فاصله گرفته و هم‌اكنون در كلكسیونهای عمومی یا خصوصی بسر می‌برند. چنانچه ساختمانی از بین برود تنها آیندگان می‌توانند از عكسهای آن استفاده كنند. كاشی‌های تزئینی كف مربوط به قرون وسطی در مكانهای گوناگون بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در كاخ قرون وسطایی« الحمبرا Alhambra » كه متعلق به مغربی‌های مسلمان در جنوب اسپانیاست. هنوز هم كاشی‌های موزائیكی آن دوران به چشم می‌خورند. در اوایل قرن 19 بكاربردن تكنیك‌های نقاشی چندرنگ بر روی كاشی‌ با روكش قلع از ایتالیا به تمام اروپا توسعه یافت و دركاشی‌های منقوش و صفحات نقش‌دار باشكوه و مجلل قرون 16 و 17 و اوایل قرن 18 توسط سفالگران اسپانیایی، هلندی ، پرتغالی به اوج خود رسید. دوره رنسانس یكی از مهمترین دوران مربوط به تولید كاشی در اروپا بود بطوریكه در این دوره نمای داخلی تمام دیوارها از بالا تا پائین با كاشی‌های نقاشی‌شده آراسته می‌شدند. انعكاس این توسعه تحت تأثیر صنعت كاشی‌ هلندی، حتی در فرانسه و بریتانیا، آلمان، و دانمارك نیز به چشم می‌خورد.

 

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

جعبه دانلود



شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *