دانلود مقاله بررسی تأثیر محیط بر خلاقیت كودك

مقاله بررسی تأثیر محیط بر خلاقیت كودك در 42 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 42
حجم فایل 28 کیلو بایت
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مقاله بررسی تأثیر محیط بر خلاقیت كودك در 42 صفحه ورد قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر به بررسی تاثیر محیط بر خلاقیت کودک می پردازد. بعضی از محیط‌ها برای یادگیری، انگیزه‌ای بسیار جالب هستند و برخی دیگر بهترین و مؤثرترین وسایل را به فراخور استعداد افراد دربردارند.

عوامل سازندة محیط برای کودک عبارتند از: فضای کافی برای فعالیت، وسایل بازی مناسب، دوستان مهربان، آموزش و راهنمایی و وظایفی که به آنها محول می‌کنیم و در حیطة توانایی آنهاست.

برای اینکه یک وسیله به بهترین وجه ممکن طراحی شود باید تا حد امکان با مکان استفاده محصول آشنا بوده و خصوصیات آن را مشخص کنیم تا در انتخاب فرم، عملکرد، جنس و مسایل دیگر مربوط به طراحی محصول مواردی برگزیده شوند که بیشترین سازگاری با محیط و عناصر وابسته به آنها از جلمه اشیاء پیرامون محصول و استفاده‌گر را داشته باشد.

کودکان به طور طبیعی به فرم‌های مدور متمایل می‌باشند و از شکل‌های گوشه‌دار دوری می‌جویند، به طوری که در انتخاب اشیاء و اسباب بازیهای مورد نیاز خود این گرایش طبیعی را نشان می‌دهند؛ اما معمولاً در اثر آموزش خانواده و اجتماع، برخلاف میل طبیعی خود به سمت اشکال زاویه‌دار روی می‌آورند بدون اینکه ارتباط حسی با آن برقرار کنند. لذا با ارائه محصولی که خارج از چهارچوب متعارف جامعه است می‌توان به پویایی ذهنی آنان در بیان احساساتشان به محیط کمک نمود و از راکد بودن فکر جلوگیری به عمل آورد، زیرا از لحاظ روانشناسی نیز اشکال زاویه‌دار نشانه محدودیت است.

کودکان از قدرت بیان زیادی برخوردار نیستند. آنها طبیعتاً عاشق رنگند و به طور خود انگیخته به آن واکنش نشان می‌دهند. کودکان به رنگ بیشتر از شکل واکنش نشان می‌دهند و با لذت تمام به آن دل می‌بندند. به تدریج که سن کودکان بیشتر و وابستگی آنها به امیال آنی‌شان کمتر می‌شود. بیشتر به انظباط تن می‌دهند و جاذبه درونی رنگ نیز برای آنها کمتر می‌شود.

کودکان کم سن و سال رنگهای درخشان قرمز، نارنجی، صورتی و زرد را ترجیح می‌دهند. با این رنگها احساسات درونی آنها رهایی می‌یابد.

واژه های کلیدی: خلاقیت، محیط، عملکرد ارگونومیکی رنگ، ابزار نقاشی کودکان

 

 

 

 
 فهرست مطالب

مقدمه   ?
تشریح خصوصیات محیط استفاده   ?
تاثیرات محیط بر محصول   ?
دستهای آلودة کودک   ?
تاثیرات محصول بر محیط   ?
نتیجه‌گیری   ??
استراتژی بازاریابی هدف   ??
آنالیز کارکرد عملی   ??
الف) آنالیز کارکرد جسمی (ارگونومی)   ??
توصیه های ارگونومی   ??
نیازهای ایمنی   ??
نیازهای بهداشتی   ??
آنتروپومتری   ??
عملکرد ارگونومیکی رنگ   ??
الف- ایمنی   ??
ب- قابلیت دیده شدن   ??
ج- دوام و بقای ظاهری محصول   ??
د- هویت و شناسایی   ??
هـ- سازگاری   ??
و- تعمیر و نگهداری   ??
ب- آنالیز فنی   ??
آنالیز کارکرد زیبایی شناسی (استتیک):   ??
گشتالت در محصول   ??
انرژی تصویری محصول   ??
عملکرد ساختاری رنگ   ??
الف- کانون توجه   ??
ب- تفرق و تجمع   ??
ج- تناسب و تعیین وضع   ??
بررسی تاثیرات بصری رنگ در محصول   ??
نتیجه‌گیری   ??
ابزار نقاشی کودکان   ??
آنالیز ساختار   ??
چک لیست طراحی   ??
منابع و مآخذ   ??

بعضی از محیط‌ها برای یادگیری، انگیزه‌ای بسیار جالب هستند و برخی دیگر بهترین و مؤثرترین وسایل را به فراخور استعداد افراد دربردارند.

عوامل سازندة محیط برای كودك عبارتند از: فضای كافی برای فعالیت، وسایل بازی مناسب، دوستان مهربان، آموزش و راهنمایی و وظایفی كه به آنها محول می‌كنیم و در حیطة توانایی آنهاست.

برای اینكه یك وسیله به بهترین وجه ممكن طراحی شود باید تا حد امكان با مكان استفاده محصول آشنا بوده و خصوصیات آن را مشخص كنیم تا در انتخاب فرم، عملكرد، جنس و مسایل دیگر مربوط به طراحی محصول مواردی برگزیده شوند كه بیشترین سازگاری با محیط و عناصر وابسته به آنها از جلمه اشیاء پیرامون محصول و استفاده‌گر را داشته باشد.

تشریح خصوصیات محیط استفاده:

اتاق كودك به واسطة استفاده‌ای كه از آن می‌شود، دارای خصوصیات خاصی است كه در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم:

1- اتاق كودك، اتاقی است كه در حدود 12 متر یا حدود 2*3 محسوب می‌شود.

2- دمای اتاق همواره متعادل است و از سرد و گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌شود.

3- حتی الامكان آفتاب گیر انتخاب می‌شود و نور خورشید به داخل اتاق می‌تابد.

4- كودك در اتاق خود احساس آرامش كرده و آنجا را حیطة قلمرو خود می‌داند.

5- در اتاق وی، معمولاً انواع و اقسام اسباب بازیها مشاهده می‌شود.

6- رنگ اتاق كودك معمولاً با دیگر اتاق‌ها متفاوت است و با توجه به جنسیت كودك، دیوارها رنگ آمیزی می‌شوند.

7- لوستر، تابلوها و وسایل فانتزی و كودكانه در اتاق وی استفاده می شود.

8- والدین سعی می‌كنند، حتی الامكان وسایل اتاق كودكشان قابل شستشو باشد.

تاثیرات محیط بر محصول:

 q  تاثیرات بصری:

– چهار گوش بودن اتاق و صاف بودن دیوارها

– ابعاد اتاق كودك

– وجود وسایل فانتزی و كودكانه در اتاق كودك

– رنگ اتاق

q  تاثیرات فیزكی و شیمیایی:

– ایجاد ضربه به محصول از جانب كودك یا حین حمل و نقل

باید توجه داشت كه این محصول توسط گروه سنی 4 تا 6 سال استفاده می‌شود و این گروه مایل به حركت، جنبش و بازی می‌باشند، در نتیجه ممكن است محصول با صدماتی روبه رو شود.

 

– رطوبت

این محصول معمولاً سر و كاری با محیط مرطوب ندارد و قابلیت شستشوی محصول بستگی به جنس آن دارد.

– مواد رنگی (ابزارهای كار و نقاشی)

خود مواد رنگی و ابزارهای نقاشی، كاردستی و خمیر بازی نیز می توانند عاملی برای آلودگی و آسیب رسی به محصول باشند.

– دستهای آلودة كودك:

كودكان به علت شیطنت و كنجكاوی غالباً آلودگی‌های مختلفی را از طریق دستهای خود به محصول منتقل می‌نمایند. این آلودگی‌ها به طور عمده شامل آلودگی‌های خوراكی و غیر خوراكی است. آلودگی‌های خوراكی مانند شكلاتها معمولاً ذرات چربی و نشاسته بر محصول باقی می‌گذارند كه معمولاً به وسیلة آب و مواد شوینده قابل نظافت است ولی آلودگی‌های غیر خوراكی می تواند شامل موارد مختلفی از جمله آلودگی‌های شیمیایی باشد.

از دیگر عوامل محیطی تاثیر گذار بر محصول می توان به موارد زیر اشاره كرد:

– گرد و غبار

– تابش احتمالی نور خورشید

-گرما

تاثیرات محصول بر محیط:

هر محصولی كه در محیط و مكان مخصوص به خود قرار می‌گیرد، تاثیراتی هم از لحاظ فرمی و بصری و هم از لحاظ فیزیكی و شیمیایی بر محیط خواهد داشت. نادیده انگاشتن این تاثیرات باعث می شود كه طرح یا محصول مورد نظر، آن طور كه باید موفق به نظر نرسد.

این تاثیرات در مورد اجزاء مختلف یك محصول نیز مشاهده می‌شود، به طوری كه یك طرح از نظر فرم و به طور كلی عناصر بصری باید هماهنگی داشته باشد.

عملكرد ارگونومیكی رنگ:

عملكرد ارگونومیكی رنگ با ملاك‌هایی همچون دستیابی به ایمنی، شرایط دید خوب، دوام و بقای ظاهری محصول و توجه به ماهیت كالا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به نطر می‌رسد كه عملكرد ساختاری رنگ، عملكرد ارگونومیكی آن را نیز شامل می‌شود، اما واقعیت این است كه تاثیرات ساختاری رنگ برای دستیابی به اهداف ارگونومیكی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملكرد ارگونومیكی رنگ در مطالعات بسیاری مورد تحقیق قرار گرفته است. همچنین رنگ به عنوان یك ابزار كاهش كنتراست روشنی بین یك منبع نوری و محیط اطراف آن، مورد مطالعه قرار گرفته است. از رنگ می‌توان به عنوان یك ابزار كنترل و توزیع یكنواخت  نور در یك اتاق بهره جست. جنبه‌های مطرح در عملكرد ارگونومیكی رنگ عبارتند از:

الف- ایمنی:

ایمنی را می‌توان با انتخاب صحیح رنگ به منظور افزایش قابلیت دیده شدن اجزایی كه پتانسیل خطر دارند، فراهم كرد. با قرار دادن اجزای متحرك و خطرناك در كانون توجه ( به وسیلة رنگهای روشن و زنده) این امر تحقیق پیدا می‌كند؛ به گونه‌ای كه همواره این قطعات با محیط اطراف خود كنتراست ایجاد كنند.

ب- قابلیت دیده شدن:

در كارهای ظریف كه شناسایی و تشخیص دقیقی را می‌طلبد، كنتراست روشنایی در سطح كار باید به حداكثر میزان خود برسد و در محیط اطراف سطح كار به حداقل این میزان. مثلاً در مورد مطالعة یك كتاب روی میز، لازم است كه در سطح كتاب، بیشترین كنتراست را داشته باشیم؛ اما این كنتراست بین صفحات كتاب و سطح میز باید به حداقل برسد. به همین دلیل میزها باید دارای سطح نسبتاً روشنی باشند.

ج- دوام و بقای ظاهری محصول:

اكثر كالاها در معرض عوامل آلوده كنندة بسیار قرار دارند و این در حالی است كه شرایط جوی (آب و هوایی) نیز در ظاهر كالا بی‌تاثیر نیست. ظاهر محصول در اثر تماس با این آلوده‌ كننده‌ها كثیف و خراب می‌شود. چنانچه نتوان از آلوده شدن كالاها به وسیله این عوامل جلوگیری كرد، سه استراتژی در انتخاب رنگ این كالاها وجود دارد كه با گزینش صحیح می‌توان تا حد زیادی تاثیرات این عوامل آلوده كننده را كاهش داد.

این سه روش عبارتند از:

1) رنگی را انتخاب كنیم كه با رنگ عوامل آلوده كننده سازگار باشد. در اینجا هدف این است كه ظاهر كالا، مستعمل به نظر نرسد.

2) رنگی را انتخاب كنیم كه حتی اگر با عوامل آلوده كثیف شد، ظاهر آن همچنان مورد پذیرش باشد. در اینجا می‌توان از رنگ‌های خاكستری و سبز تیره استفاده كرد.

3) رنگی را انتخاب كنیم كه با كوچكترین آلودگی، ظاهری ناخوشایند پیدا كند تا استفاده كننده را وادار سازد كه آن را تمیز كند یا مراقبت بیشتری در نگهداری كالای خود اعمال نماید.

ضمناً تنها شرایط تعمیر و نگهداری كالا در تعیین رنگ محصول دخیل نیستند، بلكه عواملی مانند آسیب‌های احتمالی حین حمل و نقل، جابه‌جا‌یی‌ها، یا زمانی كه كالا در انتظار فروش است، تماماً از جمله عواملی هستند كه در گزینش رنگ كالا باید مورد توجه قرار گیرند.

د- هویت و شناسایی:

گروهی از رنگ‌ها تنها با بعضی از محصولات همراه هستند یا به عبارت واضح‌تر، بعضی از رنگ‌ها به صورت استاندارد شده مختص كالاها و محصولات خاصی هستند. بنابر دلایل تجاری، این امر برای شناسایی سریع و هویت بخشیدن به این دسته از كالاها الزامی است.

هـ- سازگاری:

رنگ یك محصول باید با محیط فراگیرندة آن سازگار باشد. در پاره‌ای از موارد، این امر بدان مفهوم است كه محصول در محیط اطراف خود حل شود و جزئی از بافت فضای اطراف خود به حساب آید. در پاره‌ای دیگر، منظور این است كه محصول به طور كامل و مشخص، از محیط اطرافش قابل تفكیك باشد. باید توجه كرد كه تمایل عمومی در رنگ آمیزی محصولات بسیار مرغوب، به سمت رنگ‌های روشن و در تاسیسات تولیدی مدرن به سمت تنوع رنگ است، چه در بعد معماری و چه در بعد تجهیزات. برای انتخاب رنگ محصول، كم و كیف محلی كه محصول در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد ( از نظر رنگ، درجة حرارت، نورپردازی و شرایط آب و هوایی) نیز مطرح است. رنگ‌های روشن نور و گرما را منعكس می‌كنند، در حالی كه رنگ‌های تیره عامل جذب این ها هستند. به عنوان یك نكتة راهنما باید یاد آور شد كه از انعكاس شدید نور روی سطوح محصولات اجتناب شود، چرا كه این انعكاس موجب بر هم زدن راحتی و راندمان كاری می شود.

و- تعمیر و نگهداری:

بسیاری از جنبه‌های مطرح كاربرد رنگ و تاثیر آن در تعمیر و نگهداری، همان جنبه‌هایی هستند كه در عملكرد روزانة تجهیزات، با آنها مواجه می‌شویم. با استفاده از كدبندی رنگ می‌توان عملكرد خاصی برای قطعات تعریف كرد، یا اینكه نحوة باز و بسته كردن یك محصول را كنترل كرد. در مورد قطعات حساس و مهم، علاوه بر این‌ها طراحی قطعه نیز باید به گونه‌ای باشد كه امكان اشتباه بسته شده یا اشتباه عمل كردن آنها وجود نداشته باشد.

ب- آنالیز فنی:

در محصول مورد بررسی پیچیدگی خاصی از نظر مكانیزم و اتصالات دیده نمی‌شود. قرارگیری میز در پیكره به صورت كشویی و با حركت بر روی ریل داخلی انجام می‌گیرد.

در بررسی اتصالات، نتایج زیر حائز اهمیت است:

ب- تفرق و تجمع:

با به بكارگیری مناسب رنگ‌ها، می‌توان قطعات مجزای یك محصول را به گونه‌ای رنگ آمیزی كرد كه از نظر بصری محصول فرمی واحد را القا كند، یا برعكس قطعات بیش از آنچه كه هستند مجزا از یكدیگر به نظر برسند، این موارد در القای مفاهیم «سادگی» و «پیچیدگی» محصول تاثیر به سزایی دارد.

یكی از مفیدترین روشهایی كه برای تفرق سطوح (القای تعداد قطعات ودر نتیجه پیچیدگی محصول) و همچنین تجمع سطوح (القای یكپارچگی قطعات و در نتیجه سادگی محصول) كاربرد دارد، به ترتیب؛ قوت بخشیدن و ضعیف كردن خط مرزی بین دو سطح رنگی است، با قوت بخشیدن به حد فاصل بین دو سطح، به تفرق سطوح (پیچیدگی محصول) و با ضعیف كردن حد فاصل بین دو سطح، به تجمع (سادگی محصول) می‌رسیم.

ج- تناسب و تعیین وضع:

تناسب بصری یك محصول را می‌توان با تجزیة بصری محصول به سطوح رنگی، تغییر داد. در مورد تعیین چگونگی قرارگیری محصول نیز همین اصل صادق است. یعنی می‌توان با یك سطح رنگی، حس عمودی یا افقی بودن محصول را القاء كرد. با طرحهای رنگی می‌‌توان از نظر بصری، فرم را تغییر داد. این مورد در تكنیكهای استتار كاربرد فراوان دارد.

بررسی تاثیرات بصری رنگ در محصول:

یكی از عوامل مهم در انتخاب محصول رنگ است و همچنین یكی از موارد مهمی كه كودكان با آن در ارتباطند رنگ محصولات است.

رنگ همیشه وسیله‌ای برای بیان ارتباط و احساسات بوده و هست؛ به طوری كه می‌توان با زبان رنگ‌ها صحبت كرد. در مورد رنگ‌های مختلف می‌توان بسیار سخن گفت ولی موضوعی كه بیشتر مورد نظر است محتوای روانی آنهاست.

همه مردم تمایزبین رنگ‌های گرم (قرمز، نارنجی، زرد) و رنگ‌های سرد (سبز، آبی) را می‌دانند. از نظر روانی این دو گروه رنگی، عمیقاً با هم تفاوت دارند.

رنگ‌های گرم تحریك كننده، سبب فعالیت، جنب و جوش، الهام كنندة روشنی و شادی، زندگی و مولد حركت هستند. در حالی كه رنگ‌های سرد، برعكس حالتی منفعل، ساكن، بی حركت و تلقین كنندة غم و اندوه دارند.

 

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

جعبه دانلود



شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *