بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

اضطراب اجتماعی اضطرابی است كه خصوصاً هنگام برخوردهای اجتماعی متقابل افراد با یكدیگر بوجود می‌آید افرادی كه از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند با افزایش مسائل روانی، ناتوانی در تمركز حواس و حالتهای عصبی روبرو هستند اشخاص دچار اضطراب اجتماعی به منبع ناراحتی خود كه برخوردهای اجتماعی است كه اكنون یا بزودی با آن مواجه خواهند شد آگاه هستند

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 87
حجم فایل 70 کیلو بایت
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اضطراب اجتماعی اضطرابی است كه خصوصاً هنگام برخوردهای اجتماعی متقابل افراد با یكدیگر بوجود می‌آید افرادی كه از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند با افزایش مسائل روانی، ناتوانی در تمركز حواس و حالتهای عصبی روبرو هستند . اشخاص دچار اضطراب اجتماعی به منبع ناراحتی خود كه برخوردهای اجتماعی است كه اكنون یا بزودی با آن مواجه خواهند شد آگاه هستند.

اگر چه هر كسی گاهی حداقل كمی از مصاحبه‌ای كه قرار است در آن شركت كند دچار حالت عصبی می‌شود. در واقع یعنی هر یك از ما در اضطراب اجتماعی قرار می‌گیریم ، اضطراب اجتماعی مانند خیلی از مسائلی است كه روانشناسان و محققین ارتباطات در آن به تحقیق مشغول هستند.

اسامی كه به این نظریه‌ها داده می‌شود عبارتند از :

خجالتی بودن، اضطراب زمانی ، اضطراب ارتباطی، كم‌گویی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران.

اگر چه برخی از روانشناسان بین اضطراب اجتماعی و نظریه‌های فوق تفاوتی قایل هستند. اما بیشتر محققین امروزه اصطلاح اضطراب اجتماعی را با خجالت‌زدگی هم معنی بكار می‌برند. نظریه‌های اضطراب زمانی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران اغلب به عنوان نمونه های خاص برای نظریه اضطراب اجتماعی عنوان می‌شود. علاوه بر این بررسیهای آماری نشان می‌دهد بین اضطراب اجتماعی و خجالت‌زدگی و دیگر نظریه‌ها ارتباط همبستگی وجود دارد. بنابراین ما اصطلاح اضطراب اجتماعی و خجالت‌زدگی را می‌توانیم در این مقاله بجای همدیگربكار ببریم.

به هر حال باید توجه داشت كه اضطراب اجتماعی را نباید با درونگرایی همانند دانست. در حالیكه درونگراها اغلب بجای حضور در اجتماع با خودشان تنها هستند. بیشتر اشخاصی كه دچار اضطراب اجتماعی هستند از خجالت‌زدگی متنفر‌اند.

تقریباً دو سوم این اشخاص در یك تحقیق ، خجالتی بودن خود را یك مشكل واقعی بیان نمودند و یك چهارم این افراد تمایل خود را برای یافتن راه‌حل این مشكل بیان نمودند.

فهرست مطالب

فصل اول :

مقدمه……………………………………………………….. 2

بیان مسئله ……………………………………………………………4

هدف از تحقیق و اهمیت مساله 11

فرضیه تحقیق …………………………………………………………………………… 13

متغیرهای پژوهش………………………………………………………………. 13

فصل دوم : ادبیات پیشینه در تحقیق

اضطراب و فشار روانی………………………………………………………………… 17

اجزای اضطراب…………………………………………………………………… 18

انواع اضطراب………………………………………………………………………………. 21

اندازه‌گیری اضطراب…………………………………………………………………… 24

اضطراب امتحان………………………………………………………………. 25

رویكردهای درمانی اضطراب (رفتار درمانی ، درمان شناختی – رفتاری) ……………….. 29

بحران اضطراب در نوجوانی……………………………………………………………….. 31

دیدگاههای نظری دربارة روانشناختی اضطراب……………………………………… 32

نظریه‌های اضطراب………………………………………………………………………. 45

كنار آمدن با اضطراب…………………………………………………………….. 49

مكانیسم‌های دفاعی……………………………………………………………….. 51

اضطراب طبیعی و اضطراب بیمارگونه…………………………………………………. 53

اضطراب و یادگیری………………………………………………………………….. 57

علتهای رایج اضطراب……………………………………………………………… 59

آشوب و اضطراب نوجوانی (Adolescent Turmoil) ……………………………. 61

نظریه‌های روانكاوی ، رفتار ، وجودی و زیست شناختی درباره اضطراب اجتماعی 62

 

فصل سوم : طرح تحقیق

جامعه مورد تحقیق……………………………………………………………………… 68

روش نمونه‌گیری …………………………………………………………………….. 68

ابزار تحقیق ………………………………………………………………………… 68

روش نمره‌گذاری …………………………………………………………………… 69

فصل چهارم :

ارائه داده ها …………………………………………………………………………….. 71

محاسبات آماری ………………………………………………………………… 73

فصل پنجم :

خلاصه ونتیجه‌گیری………………………………………………………… 77

محدودیتها و پیشنهادات تحقیقی …………………………………………………….. 77

فهرست منابع…………………………………………………………………. 79

پیوست………………………………………………………. 81

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

جعبه دانلود



شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *